Міськрайонна газета

ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Насильство в закладах освіти має різну природу, проявляється як у формі поодиноких насильницьких дій, так і у вигляді постійних знущань, принижень. Особливу небезпеку становить саме систематичне насильство – цькування або булінг.

Так, Закон України «Про освіту» доповнено пунктом, яким передбачено, що булінг – це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Тому, з метою профілактики і запобігання жорстокого поводження серед учнів, виховання почуття емпатії до дітей, які зазнають агресії і насильства, розвитку вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації, 28 березня 2019 року працівниками Шосткинського районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді для учнів Богданівського НВК проведено засідання круглого столу «Протидія булінгу в учнівському середовищі».

У процесі взаємодії учасників ознайомлено з поняттям, видами та соціальною структурою булінгу. Проаналізовано, за допомогою яких ознак можна розпізнати жертву булінгу, агресора (булера), спостерігача. У процесі виконання вправи «Чому так стається?», з’ясовано причини поведінки кожного з учасників даного процесу.

Під час роботи в малих групах розглянуто проблемні ситуації, що описують явище насильства у межах навчального закладу та вироблено навички безпечної поведінки у конкретній ситуації, знайдено шляхи захисту у ситуації булінгу.

За допомогою методу мозкового штурму визначено, до кого можна звернутися у разі тривалого систематичного цькування. Також, дітям надано рекомендації «Як впоратися з ситуацією самостійно».

На різнокольорових паперових долоньках, учні мали змогу написати  собі обіцянку «Що я зроблю у цьому році для того, щоб попередити прояви агресії та насилля у своєму класі, школі». Кожен учасник заходу презентував свою роботу та прикріпив долоньку до плакату «Стоп, булінг!»

По закінченню проведеної роботи дітьми зроблено висновок, що жертвою булінгу може виявитися будь-хто, у кого є хоч яка-небудь відмінність від однолітків: особливості зовнішності, манера спілкування, поведінки, незвичайне захоплення, соціальний статус, національність, релігійні погляди,  хто не вписався у рамки того чи іншого колективу. Тому, до людей потрібно ставитися так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.

Отже, шкільне насильство – надзвичайно складна проблема, і під час її вирішення необхідно враховувати різні фактори, залучати мультидисциплінарну команду. Такий комплексний підхід передбачає участь самих здобувачів освіти; залучення батьків, педагогічних керівників і громади; взаємозв'язок політики, законодавства та практики; визначення індикаторів насильства і дотримання принципів прав людини з урахуванням їх універсального характеру і культурних традицій.

Жителі Шосткинського району, які вважають себе постраждалими від шкільного насильства, для отримання соціальних послуг можуть звернутися до Шосткинського районного центру соціальних служб для сімї, дітей та молоді, що знаходиться за адресою: м. Шостка, вул. Свободи, буд. 54, каб. № 16. Тел. (05449) 4-27-21.